بنیاد هدایت | برای تعالی شبکه امامت و توانمندسازی رزمندگان جبهه فرهنگی در دهه محرم امسال؛
با شروع ماه محرم و همزمانی آن با پایان جنگ تحمیلی ۱۲ روزهای که ایران پشت سر گذاشت، موسسه «بنیاد هدایت» نقشی فعال و راهبردی در هماهنگی میان مساجد، امامان محله و شبکههای رسانهای ایفا کرد و عملیات «مسجد، سنگر مقاومت» را به سرانجام رساند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، با شروع ماه محرم و همزمانی این ماه با جنگ 12 روزهای که ایران پشت سر گذاشت، موسسه «بنیاد هدایت» نقشی فعال و راهبردی در هماهنگی میان مساجد، امامان محله و شبکههای رسانهای ایفا کرد. بنیاد هدایت در راستای مأموریت خود برای تعالی جایگاه مساجد به عنوان پایگاههای فرهنگی و مقاومتی، در دهه محرم سال جاری فعالیتهای گستردهای را در قالب عملیات «مسجد، سنگر مقاومت» و برنامههای مرتبط اجرا نمود.
مسجد، سنگر مقاومت
عملیات «مسجد، سنگر مقاومت»، همزمان با شعلهور شدن جنگ ۱۲ روزه و دهه اول محرم آغاز شد تا پاسخ روشن و مردمی باشد به هجمه سنگین دشمنان در جبهه فرهنگی و رسانهای. این عملیات که با محوریت بنیاد هدایت و شبکه امامان محله به راه افتاد، از همان ساعات اولیه جنگ، با گفتمانسازی چهرهبهچهره کلید خورد. در گام نخست، ۵۰ نفر از مدیران شهرستانی بهصورت حضوری در جلساتی ویژه شرکت داده شدند تا نقشه میدان فرهنگی را با دقت مرور کنند و از اهمیت جهاد تبیین در این نبرد مطلع شوند.
در ادامه، ۳۵ جلسه مجزا با مدیران شهرستانها برگزار شد؛ جلساتی که در آن، نه فقط برنامهها بلکه دغدغهها و ایدههای بومی نیز شنیده و بررسی شد. این جلسات که بهصورت هدفمند در فواصل مختلف برپا شدند زمینهای فراهم کردند تا عملیات فرهنگی در هر شهر رنگی محلی به خود بگیرد و به صورت ملموس اجرا شود.
در کنار ارتباطات حضوری، خط ارتباطی تلفنی نیز به راه افتاد. در اقدامی کم سابقه، با ۴۰۰ نفر از مدیران شهرستانی تماس تلفنی برقرار شد؛ تماسهایی که نه از سر تشریفات، بلکه با نیت تبیین، همافزایی و تنظیم نقشه عملیاتی دقیق بودند.
گام دیگر این عملیات، دیدارهای مستقیم با امامان محله بود؛ افرادی که قلب تپنده هر مسجدند. این دیدارها در فضایی صمیمی و هدفمند، ایدهپردازی میشدند و به شکلگیری اقدامات خلاقانه در مساجد میانجامید. یکی از ویژگیهای ممتاز این طرح، واگذاری مسئولیت و اختیار به امامان محله بود تا در چارچوب کلی عملیات، ابتکار عمل داشته باشند و پاسخگوی نیازهای واقعی محل خود باشند.
مشارکت بانوان و کنشگران مسجدی در جهاد تبیین محرم
بنیاد هدایت برگ مهمی دیگری از ظرفیت مردمی را ورق زد؛ این بار با تکیه بر بانوان مسجدی و کنشگرانی که بیصدا اما پرتوان، پیام روشنی را از دل محرم به عمق جامعه مخابره کردند.
همزمان با برگزاری مرحله ملی داوری مهرواره بانور ۳، شبکهای پویا و گسترده از بانوان مسجدی با عنوان «بانور» و همچنین امامان و کنشگران مرد، وارد میدان عمل شدند. کار ویژه این گروهها نه فقط اجرای برنامههای محلی، که انتقال ایدهها، محتواهای بنیاد، و الگوهای عملیاتی به سطح اجتماع بود.
در عمل، بانوان فعال مسجدی تبدیل به حلقههای واسط میان مردم و طرح شدند. آنان محتوای تولیدی بنیاد را نه تنها دریافت کردند، بلکه با زبان و درک محلی خود و از طریق سخنرانیها، جلسات زنانه، دیدارهای خانگی، و حتی فضای مجازی شخصیشان، آن را بومیسازی و بازتولید کردند.
در کنار این شبکه اجتماعی، رسانههای بنیاد هدایت نیز بهصورت هدفمند وارد میدان عملیات شدند. سه کانال محوری بنیاد، هر یک مسئولیت بخشی از این ماموریت رسانهای را بر دوش گرفتند.
نقش فعال حسینیه هدایت
«حسینیه هدایت» به عنوان قرارگاه محتوایی، وظیفه تأمین محتوای تبیینی و عملیاتی برای امامان محله را برعهده داشت. این کانال، محتوای قابل اجرا، متناسب با نیاز محلی و ناظر به عملیات «مسجد، سنگر مقاومت» را در اختیار کنشگران قرار میداد تا هر مسجد، به سهم خود، تبدیل به محور روشنگری در محرم شود.
«اخبار میدان» نیز نقش دیدهبان میدانی را بازی کرد؛ انتشار مستمر اخبار و فعالیتهای میدانی امامان محله در سراسر کشور، هم به شناسایی الگوهای موفق کمک کرد و هم روحیه انگیزشی را در میان دیگر فعالان بالا برد و در نهایت، «اخبار هدایت» به عنوان رسانه رسمی بنیاد، واقعیتهای عملیات را با زبانی رسمی، مستند و رسانه پسند برای افکار عمومی روایت کرد.
1404/04/26