مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران از رکوردشکنی مردم این استان در نهضت زندگی با آیه ها می‌گوید

مازندران چطور میلیونی شد؟

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران از رکوردشکنی مردم این استان در نهضت زندگی با آیه ها می‌گوید

مازندران چطور میلیونی شد؟

«یک میلیون نفر شرکت‌کننده». این آمار منحصربفردی است که امسال استان مازندران در پویش ملی زندگی با آیه‌ها رقم زد؛ آماری که حالا باعث شده این استان از نظر میزان شرکت‌کنندگان در میان سایراستان‌ها رکورددار باشد.

مازندران چطور میلیونی شد؟

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «یک میلیون نفر شرکت‌کننده». این آمار منحصربفردی است که امسال استان مازندران در پویش ملی زندگی با آیه‌ها رقم زد؛ آماری که حالا باعث شده این استان از نظر میزان شرکت‌کنندگان در میان سایر استان‌ها رکورددار باشد و نهضت زندگی با آیه‌ها امسال مورد توجه درصد قابل توجهی از مردم مازندران قرار بگیرد. اما این موفقیت چطور رقم خورد و مردم مازندران چگونه در زندگی با آیه‌ها رکوردشکن شدند؟ گفت وگو با حجت الاسلام محمدمهدی شریف تبار، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مازندران را بخوانید.


مازندران امسال یکی از پرچمدار پویش ملی زندگی با آیه‌ها در کشور بود، شما این موفقیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نهضت ملی زندگی با آیه‌ها از طراحی‌های بسیار ممتاز و ابتکار شایسته‌ای است که سازمان تبلیغات اسلامی متولی اصلی آن به شمار می‌آید و مسیری نو در ترویج فرهنگ معارف قرآن است که انس بیشتر جامعه با قرآن ازطریق این طرح ایجاد شده و مورد توجه عامه مردم و فعالان و نخبگان نیز قرار گرفته است. اگر بخواهیم تیتر‌هایی از چرایی استقبال از این طرح را بیان کنیم می‌توان به نوآوری و انتخاب آیات طبق اقتضائات جامعه، جذابیت و زیبائی قالب طرح در اجرا، تبلیغات، تولیدات مکتوب و رسانه‌ای جذاب و متنوع برای همه اقشار جامعه، اجرای شبکه‌ای طرح در مجموعه‌های مردمی- حاکمیتی، پیوند مسجد با مدرسه و منازل، توجه ویژه صدا و سیما به طرح به خصوص اثر برنامه قرآنی محفل، ظرفیت معنوی و روحانی ماه مبارک رمضان وهم افزایی همدلانه همه نهاد‌ها و مجموعه‌های مردمی و... اشاره کنیم. بحمدالله این طرح که مورد تأیید و تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است در استان مازندران به همت دبیرخانه شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی مستقر دراداره کل تبلیغات اسلامی، ادارات تابعه، نهاد‌های فرهنگی مرتبط، تشکل‌های مردمی، جامعه قرآنی و آحاد مردم متدین دیار علویان به بهترین نحو اجرا شد تا جایی که بر اساس آماری که ما احصا کردیمیک میلیون مخاطب نزدیک به ۴۰ هزار محفل قرآنی در این طرح شرکت کردند و این استقبال کم نظیر مردم مازندران از یک طرح قرآنی، از اتحاد و فعالیت چشمگیر مبلغین، جامعه قرآنی،هیئات مذهبی،تشکل‌های مردمی و نهاد‌های فرهنگی،نشات گرفته است. البته عنایت و همراهی ویژه نماینده محترم ولی فقیه هم بسیار مورد توجه است.


برای رسیدن به این موفیت چه فعالیت‌های شاخصی در استان انجام شده است؟
برای اجرای بهتر این طرح با بهره‌مندی از تجربیات سال گذشته، از دو ماه قبل از ماه مبارک با نهاد‌های فرهنگی مرتبط جلساتی برگزار شد. تشکل‌های مردمی نسبت به این طرح توجیه شدند، برای مجامع میان تخصصی مانند شورایهیئات مذهبی،کانون‌های فرهنگی تبلیغی، روحانیون مستقر،مبلغات اسماء و صبرا و... وبینار‌ها ونشست‌های حضوری، توجیهی برگزار شد. محتوا‌های تولید شده پیش از ماه مبارک به دست مبلغین و فعالان فرهنگی و قرآنی رسید، محتوا‌های رسانه‌ای خوبی تولید شد، در صدا و سیمای استان ضمن اطلاع‌رسانی مستمر از طریق تیزر‌ها و زیرنویس‌ها، ویژه برنامه افطار و سحر با توجه زندگی با آیه‌ها تولید و در ساعات مختلف پخش شد. فضاسازی شهری در اکثر شهرستان‌ها انجام شد و به مخاطبین زیادی در استان پیام‌های این طرح در قالب پیامک دعوت به شرکت در پویش زندگی با آیه‌ها، ارسال شد. همچنین باید به مسأله مهندسی نشر و بهره‌گیری از سکو‌های انتشار اشاره کرد که این مسأله از طریق جلسات متعدد با افراد حقیقی و حقوقی از جمله مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها و نهاد‌ها پیگیری شد. در کنار تمام این فعالیت‌ها باید به علاقه مردم به محتوای قرآنی و برنامه‌های اینچنینی نیز اشاره کرد که در تحقق این موفقیت تأثیر زیادی داشت.


میزان مشارکت مردم در طرح زندگی با آیه‌ها در سال گذشته چگونه بود؟
سال گذشته به علت نو بودن این طرح، نسبت به امسال استقبال کمتری از آن شد اما در عین حال استان مازندران در سال گذشته رتبه دوم کشور را از نظر میزان مشارکت کسب کرد. امسال اما در طول ماه مبارک رمضان بیش از ۱۴ هزار محفل در مساجد، چهار هزار و ۵۰۰ محفل در هیئات مذهبی، نزدیک به ۷۰۰ محفل در ادارات و نهاد‌ها، چهار هزار و ۲۵۰ محفل در مدارس، دو هزارو ۱۰۰ محفل در اماکن عمومی و قریب به هشت هزار و ۴۰۰ محفل خانگی به همت آحاد مردم دیار علویان برگزار شد.


آیافعالیت‌های قرآنی تحت پویش زندگی با آیه‌ها در آینده ادامه داد؟
بسیاری از محافل زندگی با آیه‌ها بعد از ماه مبارک رمضان نیز استمرار دارد. همچنین در تمام مناسبت‌ها، با راهبری سازمان تبلیغات اسلامی مرکز، آیه مرتبط اعلام می‌شود و محتوا‌های مناسبی با رویکرد زندگی با آیه‌ها منتشر می‌شود. حتی برای مبلغین در دهه ولایت، محرم، فاطمیه، دهه بصیرت و... محتوای تبلیغی مکتوب زندگی با آیه‌ها تولید و منتشر می‌شود. طبق آماری که به ما رسیده است، بیش از ۶۵ درصد محافل بعد از ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت که در جلسات ارزیابی و پیگیری‌های مستمری که هنوز هم در ستاد زندگی با آیه‌ها این اداره کل برقرار است، این مسأله پیگیری می‌شود.

2025-06-02

تعداد بازدید: 80
ایران
آیکون توانخواهان

T

T