مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد؛
تبیین جایگاه زن در اسلام؛ از دوران جاهلیت تا الگوی سوم زن اسلامی
سوره امید | پای صحبتهای وحید عظیمیوند، مدیر مرکز رشد نوجوان امید؛
نوجوانی بهترین زمان برای شناسایی و پرورش استعدادهای هنری است، اما بسیاری از نوجوانان مستعدِ نزدیک به گفتمان انقلاب اسلامی فرصت بروز تواناییهای خود را پیدا نمیکنند. با وجود ساختار تربیت هنرمندان در حوزه هنری و ایجاد باشگاههای جوان، تجربهها نشان داده که آغاز این مسیر در سنین جوانی دیر است و از نظر مهارتی و فکری نتیجه مطلوب نمیدهد. به همین دلیل، باشگاههای رشد نوجوان با هدف شناسایی و پرورش زودهنگام استعدادهای هنری و ایجاد چرخهای پایدار برای تربیت هنرمندان انقلابی راهاندازی شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نوجوانی، فصل شکوفایی استعدادهاست. در کشور ما، نوجوانان مستعد بسیاری وجود دارند که از نظر فکری و گفتمانی به اندیشه انقلاب اسلامی نزدیک هستند، اما متأسفانه به دلایل گوناگون، استعدادهای هنری آنان بهدرستی شناسایی نشده و فرصت رشد و بروز تواناییهای خود را نمییابند. از سوی دیگر،یکی از اهداف اساسی ما، ایجادیک چرخه پایدار در تربیت هنرمندان انقلابی است. این چرخه تربیتی، بخشی از ساختار نظاممند حوزه هنری است که در مراکز هنری ستادی و استانی جریان دارد. در دوره تحولی اخیر، علاوه بر این مراکز، باشگاههای جوان نیز بهعنوان بستری برای رشد و پرورش هنرمندان آینده شکل گرفتهاند. با این حال، بررسی تجربههای پیشین نشان میدهد که شناسایی و پرورش استعدادهای هنری در دوره جوانی، تا حد زیادی دیرهنگام است؛ زیرا بسیاری از هنرمندانی که در این سنین شناخته میشوند، هم از نظر فنی و مهارتی از همسالان خود عقبترند و هم از منظر فکری و گفتمانی، واجد ویژگیهای لازم برای یک هنرمند طراز انقلاب اسلامی نیستند. در مقابل، دوران نوجوانی، سرشار از انرژی و فرصت است و اگر بتوان از این دوره به درستی بهره برد، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای هنری نوجوانان فراهم خواهد شد. به همین دلیل، تأسیس باشگاههای رشد نوجوان بهعنوان یک راهکار کلیدی مورد توجه قرار گرفت.
چندین مسئله بهصورت همزمان در این فرایند در نظر گرفته شده است: نخست، تمرکز بر استراتژی «فراتهران»، به این معنا که برخلاف رویه رایج که در آن استعدادهای هنری کشور عمدتاً در تهران شناسایی و جذب میشوند، در این دوره تحولی، باشگاههای رشد بهصورت گسترده در استانها راهاندازی شدهاند. این امر نهتنها موجب شناسایی استعدادهای برتر در سراسر کشور میشود، بلکه موجب تقویت نیروی انسانی مورد نیاز هنر انقلاب در اقصی نقاط ایران خواهد شد. جالب آنکه استانها نیز کاملاً همراه با این استراتژی بودهاند، چراکه خلأ نیروی انسانی متعهد و متخصص در حوزه هنر انقلاب را بهخوبی احساس کردهاند. در نتیجه، باشگاههای رشد نوجوان، در بستر استانی راهاندازی شدند و این اقدام، بهعنوان یکی از راهبردهای اصلی دوره تحولی حوزه هنری بهطور جدی دنبال شده است.
با توجه به فرایند رشد طراحیشده برای نوجوانان، ما چند محور اساسی را مورد توجه قرار دادهایم. نخست، شناسایی نوجوانان مستعد در دو بعد هنری و گفتمانی؛ به این معنا که علاوه بر داشتن استعداد هنری برجسته، باید دغدغهمند بوده و هنر را ابزاری برای امیدآفرینی و خدمت به انسانیت بدانند. بر همین اساس، مدل کارآمدی برای شناسایی و پردازش استعدادها طراحی شد که ورودیهای متنوعی دارد و امکان کشف استعدادهای برجسته در دوران نوجوانی را فراهم میکند.
گام دوم، سرمایهگذاری بر روی این استعدادها و فراهم کردن زمینه رشد آنان است. در این راستا، ما از مدیران باشگاههای رشد در استانها خواستهایم که افرادی که عهدهدار هدایت و تربیت نوجوانان هستند، خود از چهرههای برجسته و شاخص هنر انقلاب در همان استان باشند. علت این تأکید آن است که هدف ما صرفاً شناسایی نوجوانان علاقهمند با استعداد محدود نیست، بلکه بهدنبال پرورش استعدادهای درخشان و تربیت هنرمندانی در تراز بالای هنر انقلاب هستیم. از همین رو، استادانی که مسئول هدایت این نوجوانان هستند، باید نه تنها از مهارت فنیبالا برخوردار باشند، بلکه توانایی گفتمانسازی، انتقال تجربه و تعهد به هنر انقلاب را نیز در عمل اثبات کرده باشند. با چنین رویکردی، باشگاههای رشد نوجوان بهعنوان بستری برای تربیت حرفهای و هدفمند هنرمندان انقلابی آینده طراحی شدهاند و امیدواریم که این مسیر بتواند زمینهساز شکلگیری نسلی از هنرمندان متعهد و اثرگذار در کشور باشد.
مرکز رشد نوجوان که بنده مدیریت آن را بر عهده دارم، یک ستاد مرکزی است. ما تاکنون در ۱۶ استان باشگاه رشد نوجوان تأسیس کردهایم که اجرای فعالیتها را بر عهده دارند. این باشگاهها در مرحله اول، به شناسایی نوجوانان مستعد میپردازند و در مرحله دوم، فرآیند رشد را دنبال میکنند. این رشد دو بُعد دارد: یک بُعد مهارتی و یک بُعد اندیشهای. بعد اندیشهای به تقویت فضای فکری نوجوانان کمک میکند. در همین راستا، برنامههایی مانند اردوهای آموزشی، جلسات تحلیل داستان و نقد فیلم، و همچنین برگزاری هیأت هنر نوجوان برگزار میشود تا نوجوانان بتوانند از طریق فعالیتهای عملی و تجربی، در زمینه تولیدات فرهنگی و هنری مهارت کسب کنند.
خدمات باشگاههای رشد نوجوان در استانها شامل موارد زیر است:
۱. برگزاری پاتوقهای مهارتی و تخصصی: این جلسات به صورت هفتگی در رشتههای مختلف، بر اساس ظرفیتهای هنر انقلاب در هر استان برگزار میشود. ما برنامهای از پیش دیکتهشده نداریم، بلکه هر استان متناسب با توانمندیهای خود، رشتههایی را که در آنها ظرفیت دارد، انتخاب میکند و نوجوانان مستعد در آن حوزهها را شناسایی کرده و برای آنها دورههای تخصصی برگزار میکند.
۲. جلسات اندیشهای: این جلسات شامل اردوهای فکری و فرهنگی، جلسات خوانش و تحلیل داستان، جلسات اکران و نقد فیلم و سایر برنامههای مرتبط است. علاوه بر این، اردوهای مختلفی برگزار میشود؛ از جمله اردوی زیارتی مشهد، راهیان نور، و اردوهای تخصصی که هرکدام با هدف تقویت ابعاد فکری و فرهنگی نوجوانان طراحی شدهاند.
۳. کارگاههای تولیدی و جشنواره تولیدات: نوجوانان پس از طی مراحل آموزشی، در کارگاههای تولیدی شرکت میکنند. این کارگاهها در قالب اردوهای فشرده سه تا چهار روزه برگزار میشود و نوجوانان در بستر یک اردوی عملی، تولیدات خود را ارائه میدهند. در نهایت، آثار تولیدشده در جشنواره تولیدات باشگاههای رشد نوجوان به نمایش گذاشته میشود تا استعدادهای برتر شناسایی و حمایت شوند.
باشگاههای رشد نوجوان با این برنامهها تلاش دارند بستری فراهم کنند که نوجوانان بتوانند در حوزههای مختلف هنری و فکری، توانمند شده و تولیدات ارزشمندی ارائه دهند.
2025-09-29
T
T